Be good to yourself.

Varför ska det vara så lätt att tänka dumma tankar om sig själv och så svårt att se allt bra? Det är en fråga jag ofta ställer mig.
Jag antar att det hela ligger i ett val man gör själv, om man tillåter sig att tänka de där dumma sakerna som bara gör att man mår dåligt. Det är ju så att man har vissa dagar som man känner att man har kontroll över sitt liv, att man är nöjd med den man är. Sedan finns ju dagarna när allt är i botten, minsta lilla kommentar som man kan tolka fel blir som en örfil mot ens självförtroende. Jag är en av de personer som även om jag är på världens bästa humör en dag kan få allt att vända och det blir en negativ stämmning i mitt sinne. Det är verkligen något som jag jobbar med dagligen att jag inte ska ta till mig, eller rättare sagt och inte tolka saker på fel sätt. Istället för att låta saker bli som knytnävar mot mig, låter jag dem rinna av mig.
Jag tycker vi alla ska ta den här dagen och säga(tänka) 5 saker som man är bra på, varje gång man går förbi en spegel ska man tänka bra saker om sig själv (t ex. du är viktig, du har en betydelse, du är vacker osv). Alla behöver nog jobba med sin självkänsla någongång, även den personen som verkar mest självsäker.
Här kommer mina dagens "jag är bra på":
  • Jag är bra på att baka
  • Jag är bra på att vara ärlig
  • Jag är bra på att tänka på andra
  • Jag är bra på att skratta
  • Jag är bra på att bjuda på mig själv

Det tog mig ett tag att få ner 5 saker, det är konstigt att det ska vara så svårt att skriva snälla saker om sig själv! Vad är du bra på?


Kommentarer
Linnea i Colorado

Det är så lätt att vara för självkritisk och ibland blir det överväldigande. Jag får den känslan några ggr om året, att ajg är min största fiende och nästan mobbar mig själv. Inte kul och det är svårt att ta sig ur det. Under gymnasiet var jag oerhört kritisk och fick tips av en vän att skriva ner fem bra saker varje dag, att försöka skriva något bra om mig själv och sedan att skriva något bra om dagen. Det tog några veckor men jag vände mitt klagande till att vara tacksam. Det var fint... borde börja igen.

2012-01-17 @ 19:17:49
URL: http://linneaiusa.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0