Dagens tips.

Igår gjorde jag en blackbean-soup till middag, sjukt gott! Till det bakade jag något så sjukt goda frallor som jag tänkte bjuda på receptet på. Här kommer det:

Ingredienser

5 dl 37º vatten
50 g jäst
2 msk raps- eller solrosolja
2 tsk salt
1 msk flytande honung
10-11 dl vetemjöl
2 dl vetekli eller havregryn
2 tsk bakpulver 

Beskrivning

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser, bakpulvret blandas med en del av mjölet.

Arbeta degen 7 minuter i maskin, längre för hand. Täck över med bakduk och jäs 30 minuter.

Dela degen i två delar, knåda och rulla ut till längder som skäres i ca 15 bitar. Var sparsam med mjölet, degen ska inte kladda men inte mer.

Trilla runda, släta frallor och lägg dem på bakpappersklädd ugnsplåt. Låt jäsa i 30-40 minuter. De jäser ihop men är lätta att bryta isär.

Spraya dem med kallt vatten och grädda i mitten av ugnen, 225º, i ca 10 minuter. De ska endast ha svag ljusbrun färg.

Tips:
Börja alltid med den mindre mjölmängden och prova er fram. Det är flera olika faktorer som påverkar mängden mjöl. För mycket mjöl ger tyngre och kompaktare bröd.

Täck inte över frallorna med bakduk efter gräddningen så behåller de skorpan bättre.


Både jag och David var lite halv mosig igår så jag kände att vi behövde ha något sött så jag rörde ihop en liten smulpaj till kvällsmys, super enkelt och jättegott.
1dl vetemjöl
1dl socker
1 dl havregryn
1/2 tsk vaniljsocker
50 gram smör/margarin

Blanda ihop i ovanstående ordning, smula ihop margarinet med resten men hjälp av fingrarna. Lägg valfri frukt/bär i en form. Jag tog ett äpple som jag delade och sedan strödde lite kanel och brunt socker över innan jag hällde över ovanstånde blandning. In i ugnen i 225 grader C i 15-20 min. Servera med glass eller vaniljsås! MUMS! Detta räcker till fyra personer eller till 2 pers två gånger.


Kommentarer
Linnea i Colorado

Du är så huslig! Som Underbaraclara, jag önskar jag hade lite kitchen skills

2011-09-13 @ 18:34:25
URL: http://linneaiusa.com
Sarah

Visst kan man hitta spännande människor här!=)

Din blogg hittade jag nog genom någon av alla andra Sve-USA-bloggar. =)



Flyttade hit för tre veckor sedan för att plugga. Så läser min master i socialt arbete på Fordham university. Fortfarande vääääldigt grön i landet och staden.

2011-09-13 @ 21:13:55
URL: http://sarahjohansson.wordpress.com
Trillingnöten

Åh vad gott det där se ut! ledsen att jag inte kommenterat på ett tag. Läser men har inte hunnit kommentera som jag vill :)

2011-09-14 @ 20:18:50
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Nadja

Oh, jag har varit himla sugen på nåt recept på frallor så dtta ska jag absolut skriva ner och testa nån gång :)

2011-09-14 @ 22:05:06
URL: http://www.alohanadi.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0